Del ett av min historia.


Jag får dela upp det, för det kommer bli långt, och det är som sagt lite tufft att sitta vid datorn.

Tja, hur började det? När jag var liten var jag vig, men inget som mina föräldrar reagerade på. En del är ju det helt enkelt. Inte särskilt sjuk ofta, även om jag åkte alla barnsjukdomar som fanns, trots vaccinationer. Kanske har med EDS att göra, kanske inte.

När jag var sju år blev jag påkörd av en bil och blev ganska svårt skadad. Flög över motorhuven, slog huvudet i vindrutan och ramlade ner på vägen igen, för att nästan bli påkörd en gång till. Detta resulterade i ett brutet lårben och en svår hjärnskakning. Så jag hade tur egentligen, det hade kunnat gå mycket värre. Nu när man har barn själv så tänker jag ofta på hur mina stackars föräldrar mådde…  Sen klarade jag mej ganska bra fram till tio, elvaårs åldern.

Mina båda knän gjorde ont tidigt, vid tio års ålder. Jag opererade det ena när jag var 13 (om jag minns rätt), knäskålen drogs åt sidan när lårmuskeln spändes, så det var tvunget till att göras något åt. Operationen heter Lateral Release. Men då gjordes den inte med titthålsoperation, utan öppen kirurgi. Knä nummer två gjordes när jag var sjutton, även det med öppen kirurgi. Läkarna var förvånade över att såret läkte så dåligt och att mina intracutana resorberbara stygn kröp ut i månader efteråt, men det var inget som utreddes vidare. Ärret ser för jäkligt ut, rent ut sagt, och nu vet jag ju varför, men inte då.

När jag var knappt elva år fick jag min första mens. Syndafloden. Nerblodad säng varje natt, blodiga  byxor i skolan, mobbing, stanna hemma från skolan med vansinniga smärtor. Usch och fy…. Jag började med starka hormontabletter tidigt, vid 13 års ålder. De försökte med blödningsminskande tabletter, tabletter som sköt fram  mensen och liknande, eftersom jag hade dessa blödningar med bara två veckors mellanrum. Inget fungerade. När jag var 15 började jag med kombinerade p-piller, som fungerade helt okej, som tur är. Sen efter mitt första barn när jag var arton, så började det strula igen. Fram till nu har jag provat allt som finns att tillgå. Jag lovar. Allt… I december förra året opererade jag bort livmodern, och det var det bästa jag gjorde det året kan jag tala om!!! 🙂 Även om det var vansinnigt kämpigt efter… Jag har ju  mina tre guldklimpar, och min kropp skulle inte klara av flera graviditeter, så den åkte bort!!!

Jag började jobba på somrarna när jag var 14, sen har jag jobbat varje sommar fram till jag gick ut gymnasiet. Sen jobbade jag heltid och lite till fram till min första svåra trafikolycka 1998. Sen ännu en  trafikolycka 1999, som var ännu lite värre. Dessa två trauman triggade igång en nedåtgående spiral som håller på än idag.

Men det får jag ta i del två. 🙂

2 thoughts on “Del ett av min historia.

  1. Vad du har varit med om 😦 Man undrar ju (trots grundsjukdomen) hur du hade klarat dig utan alla de där olyckorna? Kanske var det inte meningen att du skulle bli så sjuk om det inte varit för alla yttre omständigheter.Är ju ingen tröst men kanske ändå. Om man tänker vad du för vidare genetiskt. Det kanske inte måste vara så illa. Du kanske ”bara” haft en jäkla otur och den för du förhoppningsvis inte vidare.

    Tack för att du delar din historia. Nog många som kan ha glädje av att läsa den. Väntar på fortsättningen….

    Kram

    • Jag har exakt samma funderingar!
      Jag har haft mycket otur i livet, med många trauman.
      Jag har ju även ramlat av otaliga hästar med ganska svåra skador som följd. Inte jättefarligt, men säkert sådant som fortfarande påverkar mej.

      Mina bilolyckor är jag totalt övertygad om har gjort att jag är så dålig som jag är idag. Helt säker.
      Men som med så mycket annat, bara att gilla läget liksom. 🙂

      Fortsättningen kommer. 🙂

      Kram!!!

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

