Det här med sömnmönster.


Just sömnen är ju ett kärt ämne för många av oss med EDS. Sömnen är påverkad i stort sett hela tiden. Alltså, jag kan ju inte tala för andra, men jag följer många bloggar och forum, och sömnen är ett ämne som kommer upp hela tiden.

Det som har varit värst för mej de senaste åren är smärtan. Helt galen smärta på nätterna. Förut hade jag ingen skönt säng heller, så det var högst en timme åt gången, sen vakna, ofta vara tvungen att gå upp och röra på mej, för att sedan lägga mej igen och försöka. Sova en halvtimma till en timme, vakna, och börja om…

Som tur är har jag och maken investerat i bra sängar nu, och det har gjort all skillnad i världen!! Elevationssängar och EDS det kan bara bli kärlek det. 🙂

Jag kan inte ligga platt på rygg, och det har inte kunnat på många år. Jag har varit tvungen att halvsitta. Ligga på sidan har jag inte gjort de senaste åtta, nio åren. Höfterna och bäckenet protesterar då så vilt att jag nästan kräks.

Nu är det upp med fötterna som gäller, fotändan är hög! Huvudändan höjer jag ganska högt också, så jag kommer upp med ryggen. Benen måste vara böjda så jag inte översträcker mina knän. Men jösses så skönt jag sover nu jämfört med förut. 🙂 Fem, sex timmar i sträck är himmelriket!!!

Brist på sömn kan göra en totalt galen, det kan jag skriva under på. Totalt galen…. Till slut slår det över och man blir helt hyper istället. Sedan är det tufft att gå från att vara ganska aktiv, till att inte kunna röra på sej alls. Det gör ju att man inte förbränner någon energi på dagen, så man är trött på kvällen sen…. Moment 22.

Många använder sömnmedel, jag också ibland, men helst inte. Muskelavslappnande måste jag däremot ha på kvällen, eftersom jag ligger och spänner mej helt och hållet hela natten annars, och vaknar med huvudvärk och värk i musklerna.

Sedan är vi alla olika, och jag tycker man ska ta till det som krävs, för sömnen är jätteviktig!!

Jag går och lägger mej även på dagen, om jag har möjlighet, det måste jag för att kunna sova sen på natten. Konstigt nog. 😉 En timme med vila och lite slummer måste jag ha.

Nu när jag har kommit på det rätta receptet, funkar det ganska bra, även om jag kan vara förlamande trött ändå. Men det beror på själva EDSen har jag förstått. Kronisk smärta och det faktum att det krävs mycket av kropp och hjärna att bränna så mycket mer energi än andra, gör att man blir trött. TRÖTT!!!

Googlad bild.

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

