Min historia del två.


Ja, var var jag nu? 😉

Jo, trafikolyckorna ja. 1998 och 1999. Den ena körde jag på en bakifrån och den andra var en frontalkrock. (Är glad över att jag är Volvofrälst kan jag tala om.)

Efter den första blev jag sjukskriven. Sen hände ju nästa efter bara ett år. Ont överallt. Fick konstaterad whiplashskada som (till och med) syns på röntgen. Vänster handled kändes inte konstig förrän flera veckor efter, när den andra smärtan hade lagt sej. Jag åkte in på sjukhuset flera veckor efter med hematom (blåmärken) på tarmarna. Aj aj… Hade blod i urinen efter första olyckan, och sen hade jag det. Hela tiden. Ingen förstod varför.

Gjorde alla tänkbara undersökningar. Cystoskopi. Ingen rolig undersökning, men det enda som syntes var att jag hade en allmän inflammation i urinblåsan. Det har jag nästan hela tiden även nu. Den blir alltid värre när jag är sjuk, har ont eller är stressad. Något jag får dras med antar jag. Jag får ju även väldigt lätt urinvägsinfektioner och njurbäckeninflammation.

Det som gör mej mest nervös idag, är ju att jag har fått lite blåsproblem som gör att jag har svårt att tömma blåsan. Det tillsammans med den defekta slemhinnan är nog ingen bra grej tror jag. Men jag tar det när det kommer. Läkaren sa att så länge det inte går mer än ett dygn mellan gångerna jag kan kissa, är det ingen fara… Jag kan berätta att det gör ont efter bara några timmar, när man inte kan kissa… Men men… Jag har mätt urinen många gånger nu det senaste halvåret, sedan ryggen blev så dålig, och jag har resurin (urin kvar i blåsan efter toabesök) mer som regel än undantag. Det skrämmer mej faktiskt mer än mina problem med handleder och knän. Mina inre organ vill jag gärna ha intakta.

Ja, kom ifrån ämnet igen ja… 🙂

Jo, handleden ja. Jag hade problem med handlederna långt innan jag krockade, men efter det kunde jag plötsligt vrida vänster handled ett och ett halvt varv, nästan. (?) Jag skojar inte.. Den var överrörlig innan men det togs till nya höjder…

Det märktes mest när jag borstade hästarna. När man följer hästens former med borsten och handleden bara följde med runt. Det gjorde såklart väldigt ont, men såg faktiskt väldigt lustigt ut! 😉

Till slut så fick jag komma till en handkirurg. Först var det prat om att det var problem efter min båtbensfraktur. Ja just det. Det har jag haft också ja! 🙂 Tre månader med gips den gången. Just båtbenet i handen är väldigt känsligt när det gäller frakturer, och kan skapa falska leder och allt möjligt. Men nej, det var inget med ju det, även om det syns på röntgen att det har varit brutet.

Då skulle jag göra ledbandsplastik, alltså laga ledbandet som uppenbarligen var för långt, eller helt av. Triangulärligamentet heter det så fint. ;=) Ledbandet som sitter mellan ulna och triquetrum. Klicka här på länken och titta på röntgenbilden av handleden, där alla ben namnges.

Ledbandet var helt av, och han såg en liten bit in i handleden, där han såg artros och inflammation. Han tyckte det var lite konstigt, men att det kunde bero på själva traumat och att jag gått med ett trasigt ledband i över ett år.

Operationen gick väl bra. Det läkte. 12 veckor med gips, ett stift som var borrat mellan radius och ulna, som sedan togs bort. Med våld. Utan bedövning. Nej vars, eller jo, så var det, men ett stift så där är visst ingen stor grej att ta bort, med tång. :/ Jag fick bara flashbacks till när de tog bort stiftet som var borrat genom mitt lårben, när jag låg i streck efter bilolyckan när jag var sju. Hemska minnen.

Sen började min resa med min handled. Som inte slutade förrän efter ytterligare fyra operationer.

Men nu kan jag inte skriva mer, så det får vi ta i del tre. 🙂

Googlad bild.

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

