Jösses anåda…


Har äntligen tagit tag i detta med ansökningar. Det är bilstöd, assistans, handikappersättning. Papper efter papper som kräver intyg både hit och dit. Huvudet snurrar. Hjärnan känns som slem ungefär. Undrar hur jag ska få ihop det…

Sen måste jag ta tag i ansökan om bostadsanpassning. Min akilleshäl. Jag bor exakt där jag vill bo. Jag älskar att bo här. Precis här. Med skogen åt ena hållet och fält åt andra hållet. En granne på ena sidan, nästan hundra meter bort. Andra sidan är det en lada mellan oss och boningshuset, som är en sommarstuga. Där bor ibland mycket trevligt folk från andra delar av världen. Många grillkvällar har det blivit med språket engelska rungande i trakten. Underbart.

Går jag utanför dörren kan jag se älg, dovhjort, rådjur, hare, räv, grävling, lodjur (ja inte sett,men spåren), rovfåglar, korpar, småfåglar av alla de slag. Jag vill bo här!!! Men vi bor trångt. Jag skojar inte. Här går inte köra med rullstol inne. Så är det bara. En och en halvplan, vardagsrum uppe.

Många dåliga dagar tillbringas  i sovrummet där  nere, som är minimalt. Då går jag mellan sängen och toan. Köket är också litet. Men mysigt.

Jag hade inte tänkt att bli handikappad och rullstolsburen när vi flyttade hit för 14 år sedan. Då var det perfekt för oss. Och det är det fortfarande. Bara väldigt litet. Och inte gjort för en handikappad.

Men? Det är ju JAG som är handikappad! Ja. Jösses anåda.

Vy från ytterdörren.

Vy från baksidan.

Vy från framsidan, med tillhörande kisse på staketet. 🙂

 

Jag hoppas verkligen att vi kan bo kvar här i all evighet. Att vi får hjälp med att bygga om. Göra det handikappanpassat. Men kan ändå inte sluta tänka på att det kanske inte går. Tänk om vi måste flytta? Nej. Nej, det går ju inte.

Så nu slutar jag tänka på det och tar dagen om den kommer.

2 thoughts on “Jösses anåda…

  1. Fint du bor 🙂 ne inte ska du ni behöva flytta,finns ingen anledning för man blir handikappad,det måste anpassas så ni kan bo kvar,ja pappper remisser i stora högar här med.Tar en liten bit i taget.Fast det är svårt hjärnan vill massa,allt tar tid men man anpassar sig väll nån gång i allt konstigt.Styrkepeppkram

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

