Natt


Undrar lite hur ni alla gör på nätterna, som har ont?
Jag lägger mej så sent som möjligt, väntar så länge jag kan. Gärna till ögonen ramlar ihop. 🙂
Jag behöver sällan ta något sömnmedel om jag gör så.
Sen kan jag ändå inte ligga ner för länge, så jag kan lika gärna lägga mej sent och slippa gå upp i ottan. 🙂

Imorgon fyller jag år. Det är inget särskilt med det, jag firar inte. Kanske till helgen, att man kan ta en fika, men annars så, nej…
Det börjar bli många nu. Ja, födelsedagar alltså. 😉
Sen orkar jag inte med en massa besök om jag ska vara ärlig. Jag har fullt sjå med att klara vardagen…

Ja ja, nu blir det kaffe i soffan. Lite ljudbok kanske, sen lite telefonsamtal.
Går på halvfart idag, har så ont!

Ha en fin dag, alla! 🙂

5 thoughts on “Natt

  1. Jag lägger mig ganska sent jag också, innan dess är det tv och dator och kanske lite spel på telefonen som gäller. Sedan ligger jag och glor på tv tills jag somnar. Blir oftast bara en 4 kanske 5 timmars sömn per natt, ligger jag mer blir jag ”full” dagen efter och har jätteont.

    Besök är tyvärr jobbiga. Jag blir helt slut i huvudet och så oändligt trött av det, och det sitter i flera dagar, men det är ju ändå så kul…..*suck* inget gott som inte har något ont med sig 😉

    Kramis

  2. Hej! Mina nätter är väldigt olika. Vissa nätter sover jag som vem som helst. Lägger mig inte allt för sent och flyger upp ur sängen, dock något tröttare och ondare än alla andra. Jag har ju också EDS. En natt med svår smärta har jag också svårt att somna, får ångest när timmarna går och lägger mig gärna väldigt sent. När/om jag somar har jag ansiktet förvridet i smärta så fort jag försöker vända och vrida på mig i sängen. Ibland kan det göra så ont, precis som ett knivhugg, att jag nästan flyger upp ur sängen fast det vore omöjligt med min kropp. Då viks jag ihop dubbel av smärtan och ligger i fosterställning och krampar. Svetten rinner i pannan och jag biter ihop så hårt i täckkanten att det nästa går igenom. Hur jag än gör, så minskar inte smärtan. Jag är nästan övertygad om att jag kommer dö. Men jag vet att jag inte gör det. Jag kan inte röra benen för det gör för ont och jag kan inte ta ngt piller som hjälper – fanns det ett piller skulle jag ändå inte lyckas ta mig upp. Det enda jag kan göra är att vänta ut natten. Använda händerna för att dra ner benen från sängen. Sen kommer nästa utmaning; resa sig upp och gå. Jag kryper, ålar, släpar mig fram med hjälp av händerna på alla möjliga och omöjliga sätt för att ta mig fram. Ut och sen iväg till skolan; VARJE DAG. Det kan hålla på i flera veckor i sträck, ibland månader. Det gick upp och ner under min högstadietid, när jag var 14-16år. Då skolan är superviktig, betyg, vänner, lärare, andra tonårsproblem osv osv. Jag fattar inte hur jag klarade det, men envis är jag och man kan inte ge sig. Det finns inget annat alternativ. Än idag har jag tuffa nätter. Nu har jag ont på ännu fler ställen. Ryggen kan t.ex. göra så ont att sängen känns hård att ligga på. Det ömmar som stora blåmärken. Jag mardrömmer om att jag blir biten av ett rovdjur, bryter benet, svimmar osv. fast jag i själva verket har så ont att jag lyckas ”dröma in smärtan”. Jag lider med dig och förstår så bra när du menar att du gärna väntar tills klockan blir så mkt att ögonen faller ihpo av sig själv. Jag hatar att ligga och bara känna smärtan. Mitt tips för att minska smärtan; trycka på en punkt du. inte har ont. Trycksignalerna går fortare till hjärnan och smärtan blr mindre påttaglig, även om det inte är ngn mirakelkur. Hur som helst, somnar man nästan ändå alltid på ett eller annat sätt efter en tuff och jobbig smärtsam natt. Om det så är på en dyngsur kudde. Lycka till! Hoppas du sover gott i natt och jätteGRATTIS!

  3. Ja vänder knölar runt,går upp rör mig lite snurrar tills ja dånar av,kuddar hit dit för det lättar upp,tittar runt på datan ett sälskap eller tv 🙂 stort grattis 🙂 kram

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

