Språkpolis


Japp, det är jag det… Har alltid varit och kommer väl så förbli. 😉

Just nu är det tydligen en ny fluga som går, för det är flera som gör samma fel. Gång på gång på gång på gång…. Suck…

Detta med de, dem, dom , det och så vidare.
Om jag ska skriva om att någon ska åka någonstans, så heter det;
De ska åka till Åby. Inte DEM ska åka till Åby. Man kan skriva talspråket också, dom, men inte DEM!!!!
Läkarna gjorde så och så igår, dem ska besluta imorgon. GAH!!! Inte dem, DE!!!!!

Jag VET, jag har för lite att göra, mer än att reta mej på hur andra brukar det svenska språket, men jag kan verkligen inte åta bli… Det är en sak med felskrivningar för att tangenterna lever ett eget liv, men dessa språkmissbruk… Suck….
*skrattar för mej själv* Patetiskt att jag ens bryr mej egentligen. 😉

Dags för en paus med datorn överhuvudtaget kanske? Felet är ju att de (ja, de, inte DEM!!! 😉 ) som skriver textremsan på tv också har svårt med stavningen… Hi hi, får väl ta en paus överhuvudtaget. 🙂

Nej, jag brukar inte vara så här. Jo, jag är en språkpolis, det erkänner jag, men brukar inte säga något.
Jag har helt enkelt för ont och försöker desperat hitta något annat att tänka på. Enkelt? Nja, inte så värst. Men nu blir det snart ändring hoppas jag. Jag kanske kan få komma utanför husets väggar i veckorna, för att göra  något annat än att åka till sjukhuset, om jag får hjälp. För de där väggarna… Jag klättrar, jag lovar.
Jag vill ut. I skogen. Med hundarna, en termos kaffe och kameran. Åhhh, jag vill. Varje dag. Sen vill jag gärna kunna ta mej fram inne också, men det lär ju dröja.
Asch, man kan ju inte få allt. 😉

8 thoughts on “Språkpolis

  1. jag har oxå reagerat på detta ”dem”…men förstått att det skulle ha ändrat till attheta så…men det låte helt sjukt i mina öron och då är jag inte ens en språkpolis…har däremot märkt att jag som varit duktig på stavning är en veritabel katastrof numera…kastar om bokstäver, särskriver ord och stavar fel iallmänhet…

  2. Hihi, språkpolis nummer två här! Jag har också stört mig på bruket av ”dem” på sistone! Men det gjorde jag när jag hade fullt upp också, så man behöver inte ha lite att göra…
    Jag kan också bli galen på rena felöversättningar på TV, när poängen blir fel, eller när de direktöversätter idiom. Skeleton in the closet betyder INTE att man har skelett i garderoben, det betyder att det är en hund begraven. Och sätta ner foten gör vi inte i Sverige, vi slår näven i bordet!

    Hihi, nu fick du igång mig, det är som att trycka på en knapp…

  3. Här kommer ytterligare en språkpolis. Jag är ingen fundamentalist men retar ihjäl mig på dom som använder ”dem” på fel sätt. Använder man ”dom” blir det oftast rätt.
    Kommer ihåg när jag gick i skolan och vi skulle lära oss att det var ”fel” att skriva ”dom”. Resultatet blev ju bara att de flesta inte fattade skillnaden mellan ”de” och ”dem”. Det värsta är att det finns unga lärare som än idag lär ut att det är fel med ”dom”. Herre jösses.

    Att andra saker i språket förändras retar mig också men det sker ju en ständig utvecklingen av språket men särskrivningar kommer jag ALDRIG att acceptera. Värst är de människor som särskriver ett sammansatt ord medan dom i samma mening inte särskriver ett annat sammansatt ord.

    Ha en trevlig kväll. 😀

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

