Röntgen igen


Ha ha ja ibland undrar jag hur mycket strålning man har blivit utsatt för genom  åren. 😉
Min första period med röntgen var redan när jag var sju och bröt benet när jag blev påkörd av en bil. En lårbensfraktur som jag hade i streck i fem veckor, och den röntgades både nu och då för att kolla när gipset skulle på.

Men på torsdag har min älskade husläkare fått till en röntgen av min rygg. Stående. Han är en pärla. ❤
Det ska göras en jämförelse mellan liggande och stående, eftersom vi tror att diskarna trycks ihop väldigt mycket när jag står och sitter. Alla neurologiska och smärt symtom blir mycket värre när jag står och sitter nämligen.
Om det syns så mycket skador när jag ligger ner, som det faktiskt gör, så är det spännande att se hur tight det blir mellan kotorna när jag står.

Det är slätröntgen, för att kunna se hur mycket mer ryggen kröker sig (scolios) och hur mycket bäckenet vrider sig när jag står. Nu har jag ju de senaste veckorna fått riktigt stora problem från min  mage, på grund av att bröstkorgen har tippat åt höger. Revbenen trycker alltså på tarmarna. Det gör inte ont, men är gräsligt obehagligt.
Min andning är även påverkad.

Jag är riktigt spänd på att se resultatet av detta, för sedan ska det bestämmas om jag ska ha korsett eller inte. Vad som ska göras, om något alls. För så här kan jag ju inte gå, som jag envisas med att tjata om. 😉

Nu ska jag bara komma ihåg att beställa sjukresa, jag ska vara där så okristligt tidigt som klockan åtta…

6 thoughts on “Röntgen igen

  1. men oj va bra!!!Det är ju super att göra en sådan jämförelse…det är ju helt sjukt igenteligen med dessa liggande röntgen bilderna, det avspaglar ju inte sanningen när man är upprätt. I Finland finns något som kallas funktionel MRI somanvänds mkt på whiplash…där skadorna kommer fram väldigt tydligt…gillar inte försäkringsbolagen….hoppas denna funktionell MRi ska utvecklas att man kan kolla hela kroppen…vore nåt för oss EDSare!Stort lycka till idag!

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

