Fundersam


Det är en del prat emellanåt om hur vi med EDS uttrycker oss när vi pratar om just vår sjukdom.
Man bör tydligen inte säga vissa saker för att det är fel.

Tex ”jag är sämre i min EDS.” Det är tydligen fel och skadar synen på sjukdomen.
Jag uttrycker mig så både nu och då (aja baja) eftersom det är enklast för mig.
Annars kan jag ju uttrycka mig ”korrekt” och säga något sådant här: På grund av att jag föddes med en defekt i vissa celler i kroppen som gör min bindväv defekt och mina leder överrörliga så har jag idag ont i ryggen eftersom den defekta bindväven gör att senor och ledband inte håller mina ryggkotor på rätt plats och då gör att nerver blir inklämda och diskarna buktar och bäckenet vrids som ger kraftig smärta dygnet runt.
Men jag är INTE sämre i min EDS. Jag har bara fått lite följder av att det är fel på några celler.

Jag ska sluta säga att jag har EDS tror jag. Det är nog bättre att räkna upp alla kroppsliga defekter istället.
Felet är väl att folk kommer sluta lyssna efter halva listan, eftersom jag har fel på så många ställen.

Det var några tankar från mig, och absolut inte ämnat att reta upp någon.
Att uttrycka sig ”korrekt” är inte alltid lätt, sedan är ju den frågan lite upp till var och en. Det är en komplex sjukdom och ibland svår att förklara.

Nu ska jag ta den här defekta kroppen och ta mig ut. Jag vill plantera lite frön, får se hur det går med mina defekta händer, armbågar, axlar, nacke, rygg, bäcken, höfter, knän, fötter, mage, lungor etc etc.

4 thoughts on “Fundersam

  1. Ja jösses! Ärligt talat, om man börjar prata så med ”vanligt” folk så precis som du skriver så slutar de lyssna och de fattar ÄNNU mindre. Så jag säger som jag säger till vanligt folk och jag slutar inte sprida ordet/sjukdomen EDS, då blir den ju aldrig känd.

    Ska man däremot förklara för sjukvårdspersonal så ska man kanske uttrycka sig lite ”korrekt”.

    Tja så tycker jag 🙂

    Kram

    • Jag håller med dig där. Jag uttrycker mig annorlunda med sjukvårdspersonal, och det kan nog ses som mer ”korrekt” kanske.
      Men med vänner och bekanta så gör jag det så ”enkelt” som möjligt för att bli förstådd.

      Det är svårt detta, att veta vad som är rätt eller fel, om det kan vara det.

      Kram! 🙂

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

