Svårt


Ja. det är svårt för själen när maken får hjälpa mig för att få av kläderna på kvällen….. Jag erkänner. Jag tycker inte om det…. Det är inte hans jobb att ta det….

Hemtjänsten var ju här idag, för att lägga upp schema och så. Då får jag veta att jag bara har rätt till en timma i veckan för sådant som ger mig något, rent ”fritidsmässigt”.
Jag blev så ledsen att jag höll på att börja tjuta, och det gör jag inte framför andra. Helt enkelt. Men det var nära….
Det är alltså så, att när man är handikappad, så ska man inte ha något liv, utöver det mest basala, som att duscha, gå på toaletten, äta, och liknande.
När man får frågan om vad man ska ha hjälp med i vissa situationer, så blir jag ofta helt tagen på sängen. Tänk dig själv?

Hur lång tid tar det för dig att borsta tänderna? Hur lång tid tar det för dig att kissa? Hur lång tid tar det för dig att få på dig trosorna/kalsongerna?
Skulle det kännas okej att någon annan gör detta?
Jo, jag vet att jag hårddrar det nu, men jag vill att ni ska försöka tänka er in i detta. Att någon ska hjälpa er med det mest personliga, för att ni inte kan.

Nej, jag förstår att det är svårt att förstå för de som inte behöver den hjälpen. Jag är tacksam, tro inget annat,  men det gör det inte lättare. Jag är inte fyllda 40 och kan inte ta hand om mig själv. Det är svårt. Riktigt svårt.

Nej, nu måste jag rycka upp mig. Som vanligt. Det är bättre att se det positiva i allt. Att verka glad och sorglös. Jo, jag menar det. Att se det positiva i allt har hjälpt  mig i det mesta. Det finns alltid plats för ett skratt. Hur ledsamt det än verkar vara.
Till och med de som la förarbetet för plattorna sade till mig att jag verkade glad, trots rullstol. (Det var ju det de såg). Jag blir faktiskt glad över det. Att jag ändå klarar av att vara glad.

Jag ska se till att detta blir bättre. Det ska jag. Jag fick ett samtal från patientnämnden idag, som tog mig lite på sängen. Men detta ska gå. Det SKA gå.
Jag återkommer i ämnet, men just nu vill jag bara smälta detta. Patientnämnden och socialstyrelsen jobbar på. Det är bra. Men jag lämnar ut mig och min person, det är svårt det också….

Asch, nu är det helt enkelt lite tungt. Vet inte hur mycket jag orkar med. Men det ordnar sig. Det gör det. 🙂

 

Ha en fin helg nu, alla läsare. 🙂

4 thoughts on “Svårt

  1. Jag liksom många andra kan omöjligen tänka oss in helt i din situation fast jag försöker. En timme ute i veckan är fruktansvärt lite, fast samtidigt bättre än ingenting alls. Men du borde verkligen få en timme per dag – minst! Önskar att jag hade något tröstande att säga men jag känner bara en stor frustration för din skull.

    Kram ❤

    • Nej jag vet ju det, att det är svårt att tänka sig in i någon annans situation. ❤ Jag kan ju inte ens i min vildaste fantasi förstå hur du har det med allt ditt. :/
      Mitt inlägg var nog bara ett försök att få folk att glädjas över det de har, istället för att ständigt fokusera på det de inte har. Ja, du förstår nog vad jag menar… 😉
      Jag är gnällig och frustrerad nu, det lyser igenom i mina inlägg. Omställningen är stor, men det lägger sig nog snart, bara man kommer in i någon slags "vardag". 🙂
      Kramar! ❤

  2. Jag har följt din blogg ett tag nu. Om inte du har rätt att vara ”gnällig och frustrerad” så vet inte jag vem som får gnälla. Har man en kronisk sjukdom som förvärras så är det väl för tusan inte lätt att se det positiva hela tiden. Fast du lyckas ju med det också!
    Jag hoppas att det fungerar med hemtjänsten och önskar allt gott!
    Kramar från mig och vovvan

    • Åh vad kul att du lämnar ett avtryck! 🙂
      Ha ha, jo, visst har jag kanske rätt att gnälla ibland, det blir bara lite mycket av den varan nu när det händer så himla mycket. 😉
      Tack för att du läser och för stöttningen, den värmer gott ska du veta!
      Krama vovvan från mig och en kram till dig från mig. 🙂

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

