Mer om handlederna


Ja lite mer i ämnet då.
Jag har ju berättat förut här på bloggen om min opererade handled, men tar det igen lite snabbt för nya läsare.

Vänster handled har jag haft problem med sedan mitten på åttiotalet, men i början var det ingen fara.
Jag bröt båtbenet i den 1986, efter det hade jag lite ont.
Efter min första bilolycka 1998 fick jag jätteont, men inget fel hittades. Efter den andra bilolyckan året därpå så blev det ännu värre, men eftersom jag blev ganska skadad i mera vitala delar så utreddes det inte direkt.

År 2000 kom jag till min handkirurg första gången, då det konstaterades att ett ledband (triangulärligamentet) var helt av.
Det syddes ihop, men när han öppnat reagerade han på hur mina leder såg ut, av dem han såg, vilket inte var många genom den lilla öppningen.
Det var artros, ganska illa, och inflammerat.
Han tyckte det var underligt att det var så illa med tanke på min ålder och den relativt korta tid jag gått med avslitet ledband.

Efter den operationen fick jag ont. Riktigt ont. Konstigt ont.
Blev inte riktigt trodd såklart. Felet var ju fixat…

Men nu har jag en duktig, kompetent handkirurg som även har empati i sin egenskapslista, något de flesta läkare saknar.

När jag inte blev bättre efter första operationen så blev det mer utredningar och fler möten med läkare.
Det slutade med fem operationer och helt stelopererad handled och tumme…
Smärtan har också varit ett stort problem. Nervsmärtor säger jag bara… Fy f*n…

Nu är jag i stort sett smärtfri. Eller var…. Fram till nu när jag varit tvungen att köra rullstol… Isch ja… En annan historia…

Min högra handled är nu alltså riktigt illa. Vet ni, jag är faktiskt hellre rullstolsburen än har trasiga händer.
Det låter hemskt, men händerna är viktiga för mig iallafall.
Nu är jag både ock. Ja ja, det är som det är, jag vet.

Det är lite logistik runt detta också. Jag har svårt med mina toabesök som det är idag och det kommer bli omöjligt sedan. Detta är något som för mig är känsligt.
Att vara naken inför vårdpersonal, inga problem.
Att bli duschad, inga problem.
Men delen i mitten av kroppen är ett känsligt ämne. Det vill jag sköta själv….
Utan fungerande händer är det svårt.

Det kommer ordna sig. Säkert.
Jag ska få spol- och torktoa som tur är. Den gör liksom jobbet åt mig.
Då behöver jag bara hjälp när jag inte är hemma.
Det ska bli så skönt! 🙂

Tja, långt inlägg som jag har filat på hela dagen.
Detta med mina händer är ett stort och långt kapitel i mitt liv och ett känsligt ämne.
Att vara i det läget jag är, är trots allt inte så vanligt.

Något som gjort mig väldigt glad idag är att jag har fått nöjet att hjälpa någon. 🙂
En läsare här hörde av sig. Vi har nu pratat i telefon och det var ett mycket trevligt samtal. 🙂
Jag fick nöjet att få känna mig behövd en stund och det kommer jag leva länge på.

Att få känna sig behövd när man varit sjuk i 14 år är helt underbart!

Nu blir det att försöka komma ner i smärta så mycket att jag kan somna.
Jag fick stanna hemma när familjen åkte på äventyr. Som så många gånger förr. Men jag fick välja. Som jag skrivit om förut.
Pest eller kolera?

Återkommer garanterat med rapport om morgondagens träff med läkarkåren. Spännande. 🙂

Gonatt.

2 thoughts on “Mer om handlederna

  1. Underbart att du får hjälp jag blir glad för din skull.Händer e viktiga för mig med mittdelen vill man sköta själv som sagt.Kramar i styrka min goa

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

