Visst ja


Skulle ju berätta om vad som bestämdes på handkirurgen.

Jo, det blir steloperation även på höger hand.
Vridrörelsen kommer tas bort, eftersom DRU leden har artros. Så mycket att det inte går mer nu. Artros gör nämligen ont. Riktigt ont!
Vi börjar med att stellägga den och tar resten sedan varefter problemen ökar.
För så kommer det bli. Med min sjukdom så blir det så, att om man gör en led stel, så går det ut över nästa led. Och nästa… Och nästa…

Så till slut kommer höger hand bli som den vänstra är idag.
Totalt stel, utan förmåga att vrida och böja. Där är ju även tummen stel.

Jo jo, tänk så det kan bli…
EDS är ingen rolig sjukdom när den börjar ge så här stora problem.

Jag har sagt det förr. Händerna är väldigt bra att ha. Det är dem jag använder mest av min kropp. Det är nog därför de har blivit så illa.

Nu är det ju så att jag har börjat få problem med lederna ovanför händerna också.
Eftersom vänster handled varit stel så länge har ju problemen börjat även i armbåge och axel.

Höger axel är redan opererad två gånger och jag undrar lite hur det kommer gå med den när handleden blir stel åt det ”håll” som sliter mest på axeln?

Hm, det här blev visst rörigt ser jag…

Det är svårt att förklara.
Ska sätta mig vid datorn istället (skriver via mobilen nu) och länka och kanske ta några bilder.
Kan det vara intressant?

Japp, nu blir det snart sängen känner jag. Mår inte bra alls efter smällen jag fick i huvudet.

Hoppas ni sover gott inatt, eller så gott ni kan iaf. 🙂

2 thoughts on “Visst ja

  1. ja det var väl det du misstänkte att det blir steloperation ävenav denna handled, men inte desto mindre svårt att smälta det beslutet…
    Vet du alls när detta blir?
    Armbågen och axeln borde dom ju lägga krutet på NU innan det tagit för mkt stryk…funkar det alls med ortroser eller tejpning?

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

