No poo


Ha ha, det betyder inte ”inget bajs” i bajsbemärkelse, utan ”inget schampoo”. 🙂
Det är en grupp människor som valt att leva ett rent liv, fritt från kemikalier. Inte bara i håret utan över hela kroppen.

Jag anslöt mig i höstas och har nu hittat det mesta av det naturliga som passar mig.

Provade något nytt i ansiktet idag som var helt otroligt bra!
Ricinolja som de flesta ser som en bra naturlig medicin mot förstoppning är en otroligt bra olja till mycket.
Den är full av näring och är jättebra att ha i håret tex för att främja hårväxten och få starkare hår.

Men idag hade jag den i ansiktet tillsammans med druvkärnolja.
30% ricinolja och resten druvkärnolja.
Blanda i en liten steriliserad burk. Jag gjorde 45 ml på en gång.

Ta lite i händerna och gnugga händerna. (Detta kan inte jag eftersom jag är stelopererad, så jag tog på fingertopparna.)
Massera in i hela ansiktet ordentligt. (Tog mig lång tid eftersom jag inte kan ha händerna så mer än några sekunder, men det gick!)
Ta en tvättlapp, gärna i frotté, jag använde microduk.
Skölj den i HETT vatten, vrid ur så mycket du kan utan att bränna dig.
Lägg den heta trasan över ansiktet. Badda försiktigt på tvättlappen, gnugga INTE!
Detta gör så att porerna öppnar sig och rensar ur orenheter.
Gör om samma sak minst fyra gånger, när trasan blivit sval igen.
Skölj den noga mellan varje gång.

Klart! 🙂

Jag har blandhy, är riktigt fet på många ställen och torr och flagar på andra ställen.
EDS hud är ju lite speciell.

Men denna metod gav mig en ren och babymjuk hud!
Det motverkar ju rynkor också eftersom man tillsätter näring. 🙂
Bra va?

Nu får man prova sig fram vilken olja som passar bäst till individen. Har du torr hy, ta mindre ricinolja, fet hy, mera ricinolja. Men aldrig mer än 30%!
Kallpressad rapsolja eller solrosolja kan man prova med.
Jojoba, nattljusolja, linfröolja, avocadoolja ja, prova!
Många finns i välsorterade matbutiker, andra på ekobutiker på nätet.
Bara rena oljor och helst ekologiskt.

Har ni frågor, fråga så fråga! Jag svarar efter bästa förmåga. 🙂

2 thoughts on “No poo

  1. Låter ju nice det där med oljan!
    Jo jag tänkte kanske att jag inte platsar under EDS bloggar även om misstankarna finns på det med, men det lutar ju mer åt Psoriasis Artrit – även om jag är överrörlig men Stel 😉 konstigt det där.

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

