Spännande. :-)


image

Ja nu börjar mina ringblommor slå ut, så snart kan jag börja samla in kronblad till ringblomsolja. 🙂
Det är enkelt och går sedan att använda till en massa bra saker.

Jag ska göra salva iaf, sedan går ju oljan använda som den är.

Det är bara att ta kronblad från ringblomma och lägga i en ren glasburk. Ta någon kallpressad olja, olivolja är bäst, och häll över så det precis täcker kronbladen.
Ställ burken i ett soligt fönster i 4-6 veckor, se till att kronbladen alltid är helt täckta hela tiden.

När det är klart, sila bort bladen. Klart för användning. 🙂

Det är bra att massera på ömma leder och muskler, på brännsår, eksem, brännsår, psoriasis, ja, det mesta!
Hemmagjort, naturligt och helt utan tillsatser. Kan inte bli bättre. 🙂

Hur man gör salva tar jag en annan gång, nu kan jag inte skriva mer med mina skithänder.

Ha en fin dag!

2 thoughts on “Spännande. :-)

  1. Måste testa,har massor med ringblommor!Vet du om ringblomma kan orsaka allergisk reaktion på huden?Hade calendulo ringblomssalva till dotterns rumpa när hon var baby men det blev bara värre…men jag ska testa detta recept…hur mkt blad skall det vara?

    • Ta så mycket blad du vill, täck sedan med olja. 🙂
      Jo, de fabriksframställda kan ge allergi i större utsträckning även om man kan vara allergisk mot ringblommor.
      Det blir renare med sådan här olja.
      Kul att du vill testa!
      Kramar!

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

