Morgon


Ja mina första minuter på morgonen är de bästa på hela dagen, oftast.
Då har ländryggen vilat i min sköna säng några timmar så diskarna i ryggraden fått fylla på sig med vätska. Jag frågade min läkare om det nämligen. Varför min ländrygg kändes så bra på morgonen.
Ja nu är ju ”bra” en definitionsfråga, den är ju aldrig bra, men kan vara ”bra”, om ni förstår?  😉

Jo, det beror på att mina diskar, som buktar i hela ländryggen, får en chans att dra ihop sig och fylla ut med vätska när jag ligger ner.
Det är så otroligt viktigt med en bra säng och bra madrass när man har problem med ryggen. Elevationssäng med tjock madrass i memoryfoam och en tryckavlastande bäddmadrass har räddat min sömn.
Jag ligger enbart på rygg, och har gjort de senaste tio åren. Det beror dels på min onda rygg och att höfterna inte klarar av trycket när jag ligger på sidan.
Nu ligger jag med benen i vädret och har huvudändan högt. Man kan säga att jag sitter och sover, fast jag ligger ner. 😉

Oj, en hel novell om hur jag sover! 🙂
Men det kan kanske vara intressant det där med hur man får lite bättre sömn, trots kronisk smärta.
För sömn är så otroligt viktigt! Det är tortyr att få för lite av den varan.
Fråga vilken småbarnsförälder som helst! 😉

Det är så skönt att få sova mina fem timmar i sträck nu. 🙂

Men, (alltid detta men) det räcker att jag kliver upp så börjar det igen. Den huggande, brännande, stickande, vansinnigt jobbiga värken som går ner i benen.
Efter tio minuter har halva höger ben tappat förmågan att fungera normalt.
Efter en kvart är det tillbaka till det gamla vanliga. Känselbortfall varvat med smärta som gör mig smått tokig.

Tänk vad jag värderar de där tio minutrarna högt. 🙂

Så där, nu är jag klar med det utlägget. 🙂

Här en bild på min egen lilla lösning vid rampen.
image

Kompostgaller som skydd mot hundkiss är väl snyggt? NOT! 😉

Det är min ärligt stulna alun och ett humlebo i riddarsporren som här får lite skydd mot de fyrbentas skvättande. 🙂 Inte vackert, men vad gör man inte? 🙂

Ha en fin dag!

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

