Ringblomsalva


Jag och min vän gjorde egen salva av ringblomsoljan jag hade gjort.
Tänkte ta hur vi gjorde om någon är intresserad.  🙂
Först då oljan.
Plocka kronbladen och lägg i en ren glasburk med lock. Jag använder väl rengjorda sillburkar.  😉
Häll över kallpressad olja. Min första sats hade jag ricinolja och druvkärnolja i. (30/70)
Olivolja och rapsolja är bra, men den måste vara kallpressad.
Låt sedan burken stå i ett soligt fönster i 4-6 veckor. Sila bort bladen. Klart!
Det finns också beskrivet på http://www.shenet.se som är en jättebra sida som har allt inom det naturliga.  🙂

image

Här är allt vi hade i salvan på bild, utom ringblomsoljan och kokosoljan. Ringblomsoljan hade vi nästan en dl av.

I bakgrunden bivaxkakor. Det har man i dels för att få tjockare salva och dels för att det är bra för huden.

Ej med på bild (glömde :-P) är ekologisk kokosolja, som vi hade typ två matskedar av.

Bivaxet hade vi i ca 20% av en kaka. (Vi körde på en höft)

Sheasmöret hade vi mest av, nästan halva burken (som är på 200 g)

Ullfettet får man vara lite försiktig med då den inte tas upp så lätt av huden. Vi tog ca tre matskedar (lite drygt) Till en vintersalva kan man ta mer ullfett, då den skyddar mot kyla och hjälper huden att behålla fukt, det som brukar ge narig och röd/irriterad hud.

E-vitamin ger både näring och agerar som konserveringsmedel. Vi hade i sex, sju droppar om jag inte minns fel.

Citrongräs är för frisk doft och är välgörande. Ta inte för mycket! Det kan då irritera huden. Vi hade i 3 droppar bara, vilket var alldeles lagom. Salvan luktar friskt.

Färgen på salvan kommer både av ringblomsoljan och bivaxet.

Allt smältes i vattenbad. Rör hela tiden, till det svalnat och tjocknat.

Burken som salvan är i är köpt ny. Lagom storlek tycker jag.

Det finns massor av recept på shenet. Prova vettja! 🙂

4 thoughts on “Ringblomsalva

  1. TACK va kul:) Jag gjorde ju som du vet ringblomsoljan idag…om jag inte får tummen ur ars… och fixa sån salva som du gjort, kan jag ändå använda rinbloms oljan som sådan??

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

