Steloperation av handleden


Såg att någon sökt på det och hamnat här.

image

image

Inte så vackert, men så här ser det ut. Nu är ju min tumme stelopererad också, det syns på första bilden. Tumlederna är borta.
På andra bilden syns de två ärren efter de båda andra operationerna som gjorde böj- och vridrörelsen stel.
Jag är opererad fem gånger i den handleden.
Första operationen var bara en ledbandsplastik. Ett ledband som sitter mellan handleden och ulna hade gått av i en av mina två trafikolyckor.
Läkaren fixade det, men såg att de flesta ledytor (de han såg därifrån) var angripna av artros och inflammerade.

Fyra operationer senare, med tre månader med gips varje gång utom en, så ser jag ut så här alltså.
Han har tagit ben från mina höftkammar, två ggr på höger sida och en gång på vänster, som nu sitter i min handled.

Att vara helt stel så här är inget jag rekommenderar i första hand precis, utan som en sista utväg.

Men jag är trots allt mycket nöjd, eftersom jag extremt sällan har ont i den.
Det är självklart väldigt handikappade, den är inte mycket att ha ärligt talat, men den gör inte ont! Underbart!
Eller jo, om någon tar i den gör det väldigt ont. Nerverna runt ärren är extremt känsliga.
Men annars är jag nöjd. 🙂

Nu är ju problemet att jag ska steloperera andra handen också, höger. blir det plötsligt väldigt, väldigt svårt…
Tre månader med gips. Rehabilitering flera månader, och eftersom jag är gipsad över armbågen (med armen böjd) så måste armbågen också rehabiliteras.

Men det kommer gå. Även om jag måste ha hjälp med ännu mer nu. Allt, faktiskt.
Utan händer är det svårt, även om man säkert kan vänja sig.
Jag får kämpa. 🙂

Japp, det var lite kort om det. Har ni några frågor, så fråga på bara. 🙂

Ha en fin kväll. 🙂

14 thoughts on “Steloperation av handleden

  1. Du verkar inte ha det så himla lätt, Jag ska steloperera min högra handled på måndag efter att ha brutit båtbenet (högerhänt). Är det helt stelt efteråt eller har man någon rörlighet som i sidled? Men som sagt det ska iaf bli skönt att slipa värken.
    Lycka till med dina armar och handleder!
    Tacksam för svar!

    • Hej!
      Det beror på vilken led du ska steloperera.
      Båtbenet sitter ju nära tumbasleden, som brukar vara problem efter en båtbensfraktur. Jag har ju också lyckats göra det en gång! 🙂
      Om det är tumbasleden du ska stellägga så får du inte mycket inskränkt rörlighet.
      Är det däremot böj eller vridrörelsen så är det en annan femma.
      Vet du?
      Du kan maila om du inte vill skriva ut här.
      Det borde stå någonstans i dina papper vilken led det är de ska operera.
      Lycka till! 🙂

  2. Hej igen! Det är dom fyra benen bredvid båtbenet i handen som ska sättas ihop med benmärg från höften och en platta. vet ej vad dom heter. men jag skulle inte kunna göra vanliga sittups iaf så uppåt blir det nog stelt.
    mvh. Jimmy

    • Ja just det. Då blir du inskränkt i själva böjrörelsen. Alltså förmågan att sätta ner handflatan i golvet, typ.
      Jag är ju helt stel. Svårt att förstå, men man kan förklara det som att jag inte har någon handled. Det första rörliga efter armbågen är mina knogar.
      Du kommer bli lite stel men inte helt. Vilken lycka! 🙂
      Jag önskar dig lycka till och jag hoppas allt går bra.
      Det som gjorde ondast i början var faktiskt där de tog ben på höftkammen. Det har de gjort fyra gånger.
      Om du vill får du gärna berätta hur det gick! 🙂
      Hoppas allt går bra imorgon, återigen.

      • Tackar för det ! Ja dom säger att det gör ondare i höften än själva ingreppet i handen. Det ska nog gå bra tror jag. det värsta tror jag blir att vara utan snus hela morgonen och förmiddagen. är storsnusare.
        tack igen!
        Jimmy

      • Jo det är inte kul! Och jag har varit rökare, så jag veeeet!;-)
        Sedan menade du armhävningar va? Inte situps. 😉
        För det var så jag menade att du nog inte kommer kunna böja handen. 🙂
        Men smärtfri är bättre än rörlig ibland! 🙂

  3. Ja precis! vet inte vad jag fick situps ifrån men armhävningar menade jag me.
    Lycka till med dina besvär du me, Dina är ju trots allt mkt värre än mitt men det ska nog gå det me.
    jag skriver sen när jag kommit hem och berättar hur det är.
    Allt gott!
    Jimmy

      • Absolut! det ska jag göra. ska du inte kunna röra dig alls du din stackare? Är allt detta efter dina olyckor med bil?
        lycka till i oktober!
        ska lägga mig snart ska upp vid 4 i morgonbitti och duscha sen fara till Uppsala vid 5 tiden.
        ha det så bra du kan!
        Jimmy

      • Ha ha nej man kan undra ibland. 😉
        Jag har ju en bindvävssjukdom som har gjort att mina olyckor gett fler besvär än de flesta andra skulle fått.
        Det sorgligaste är att det ser ut som om jag ärvt ner det till åtminstone ett av mina tre barn.
        Men det är bara att göra det bästa utav det. 🙂
        Jag ska tänka på dig imorgon. Försäljning att inte tänka för mycket på snus ni. ;-):-)

      • Hej igen! Hemma efter operationen. Allt gick bra och det känns bra förutom värken då. Men äter värktabletter så det går bra. Jag skulle kunna röra handen 30% uppåt och 30% neråt så det är ju kanon det. har ju diabetes typ2 Me så jag har varit ute och gått nästan 5 km på morgonen och det går bra att gå bara man håller handen i höjd med hjärtat. Jag hade tur me dom tog benmärg från armen istället för höftkammen. Så det underlättar ju mitt promenerade. Ett återbesök i slutet på september och hoppas allt ser bra ut då så man kan återgå till jobbet på deltid vid årsskiftet kanske. Du får ha det så bra du kan!

  4. Hejsan hejsan!

    Jag kommer också att behöva steloperera mina händer på grund av ständig smärta, Diagnosen är vad jag förstår väldigt okänd, och jag har provat på de flesta operationer som finns i arsenalen. förutom steloperation.Det är riktigt svårt att hitta information om detta ingrepp på internet. Och du skulle vara ruskigt snäll om du berättade lite vad du lärt dig att göra istället för när du kunde böja handen, Vardagsmoment etc.. Vore väldigt snällt

    Mvh Jake

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

