Blåljus…


Nä, det var det inte, men ambulansen fick tillkallas. Utan blåljus, för så brådskande var det inte.
Igår satte jag mig på sängkanten när jag skulle vila middag när det brände till i bäckenet och ryggen.
Efter det blev det bara värre och värre och det gjorde snart ont i benen också. Nervsmärta…. Den värsta smärtan jag har…
Natten var hemsk och på morgonen var det illa. Riktigt illa.

Jag söker inte vård i onödan. Det ska gå bra långt.
Vid lunch var gränsen nådd och jag låg i soffan med smärtor jag inte klarade av. Trots att jag tagit så mycket mediciner jag kunde.
Så maken ringde ambulansen som kom ganska snart.

Väl inne på cykelfabriken, som akuten där kallas här lokalt, så kördes jag in i ett rum.
Fick vänta en timma på läkaren utan smärtlindring. De vågade inte ge mig i ambulansen och inte när jag kom fram pga den dosen jag redan hade i kroppen.
Den dosen är inget för mig men väldigt hög i deras ögon.

Höll på att svimma när jag fick samma läkare som när jag sökte för samma sak sist, i höstas för ett år sedan.
Han som sa att det var ett muskelfäste som var inflammerat och inte mitt bäcken det var fel på.
Han kände på min knöl och sa samma sak. Muskelfästet är inflammerat…
När jag berättade vad min kiropraktor sagt så avfärdade han det med orden ”Skulle han ha rätt och jag ha fel då menar du?”
Eh? Vad svarar man på det?

Jag fick lite muskelavslappnande i muskeln och ketogan subcutant. Hjälpte inte ett skit.
De satte nål och gav mera. Skickades på röntgen. Ner igen till akuten.
Plåtarna visar att en kota sjunkit ihop i ländryggen, men det är ju gammalt. Pyttsan heller! Det sågs på bilderna i april utan att följas upp…
Bäckenet såg inte så farligt ut. Vad nu det betyder..
Vid det här laget bar jag så trött på allt. Jag fick välja att bli inlagd på stora sjukhuset fem mil bort eller åka hem.
”Du kommer bara få lite sprutor där, de kommer säkert inte göra något.” sa han.
Fick en spruta till.
Jag åkte hem. Kan lika gärna ha ont hemma.
Orken finns inte.
Jag har ju ont och inflammationer av en anledning. Vad är det?

Detta är redan uppe i patientnämnden. Det blir ett samtal till dit på måndag.
Orka…
image

Jag fick lite kaffe iaf… Det enda jag drack under de timmar där och fick inget att äta. Från nio på morgonen till kl sex på kvällen.
Bra va?
Cykelfabrik….

10 thoughts on “Blåljus…

  1. Hittade hit från ”intebarasjuk” och jag blir inte förvånad – många VC som verkar vara ”slakthus” med personal som saknar empati och vanligt sunt förnuft, medmänsklighet och förståelse…*suck* det man kan göra är ju att anmäla åt alla håll och kanter, både för bemötande, kränkning och lidande!

    Skall läsa lite mera hos dig, då allt detta kring EDS är nytt för mig och att jag krävt en utredning utifrån vad sjukgymnasten och kuratorn sagt och mina symtom som inte alls stämmer in på min fibromyalgi som jag anses ha haft i över 30 år nu…

    Tack för att du också delar med dig om ditt liv!

  2. blir så ledsen vännen, eftersom du drar dej att söka hjälp då du vet att det blir så här på ”cykelfabriken” så skukle man ju önskla dej ett väridigt ,empatiskt och intresserat mottagande som omväxling… nästa gång kommer du att ha än svårare att söka hjälp:(
    Är det så att bäckenet går ur led?
    Eller vad säger kiropraktorn?
    kramar i massor och hoppas det ger med sej och gör det inte det, sök igen…fast det tar emot!

    • Jaaaaa, du vet ju att jag gärna inte söker vård, det är så synd att jag inte får hjälp när jag väl gör det kan man tycka. 😛

      Bäckenets vänstra sida har tippat bakåt, så det är nästan som att det har gått ut led.

      Jag vill bara ha ett svar på orsaken till mina smärtor och slippa ha ont.
      Ska det vara så svårt.

      Kramar i massor min vän!

  3. Åh va jobbigt att ha så ont och samtidigt bli bemött på det sättet…har haft tur att nästan alltid bli tagen på allvar när jag söker akut vård pga EDS:en. Vad har du för grundmediciner för dina smärtor, är det några mediciner mot neurogena smärtor som hjälper, typ Gabapentin (äter det själv därför jag frågar 🙂 ) och typ morfinplåster (som jag har också) , fast det har du kanske provat? Hoppas du mår lite bättre nu iaf…
    Kram saerv

    • Ja det är jättetråkigt…
      Jag har provat Neurontin, som är samma som det du tar, utan effekt.
      Sedan har jag höga doser morfin i flera former, så det är skrämmande när allt det inte hjälper…
      Nu får jag det i sprutform, hoppas det hjälper.

      Tack för stödet, det värmer gott här från det tråkiga akutrummet.
      Kramar!

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

