Dagens sjukvård


Nu ska jag berätta något för er. Något som jag inte trodde kunde hända i dagens Sverige.

Att bli nekad adekvat vård pga av att man har en specifik diagnos, det trodde inte jag förekom i Sverige idag.

Jag kan börja från början…
Jag fick ringa ambulans idag igen. Alltså både fredag och lördag, ser att klockan är halv två nu…
Ryggen var hemsk. Vidrig. Mitt bäcken kändes som om det var gjort av taggtråd.
Jag klarade inte av det längre, så jag ringde 1177.
De förklarade att jag självklart skulle ringa ambulans. De stod bakom det helt och fullt och fattade inte hur de kunde ha skickat hem mig kvällen innan…

Så ny ambulansfärd till cykelfabriken/akuten.
Kom dit 12.20.
Tar inte alla detaljer, jag är trött, men jag fick smärtlindring.
Eh, sedan då? Tjaaa, inte mycket…

Läkaren försökte hitta en plats för inläggning, men fick kalla handen överallt. Överallt.
Ingen ville ha mig på sin avdelning helt enkelt.

Att jag sedan inte kan kissa är något helt annat… Eller oj, det vad det ju inte. Det var ju viktigt.
När jag inte kunde kissa efter sju timmar så var det dags….
De var tvungna att tappa mig på urin, hemska tanke.. Har aldrig gjort det…
Men det gick bra och drygt en liter lättare. Gud så skönt!
Sedan mer väntan. Och mer väntan. Mer smärtlindring.

Men till slut kunde han övertala ortopeden att ta emot mig!
Så, ambulanstransport till Linköping blev det med två trevliga killar.
Då hade jag väntat på akuten i över tolv timmar…. Kul va?

Nu återstår ju att se om jag blir hjälpt här. Har läkaren på akuten tjatat så pass på ortopeden att de tog in mig fast de inte vill ha mig här egentligen?

Det återstår att se. Nu försöka sova. Om jag kan med tre damer i salen som prasslar och håller på… 😉
En har radion på så högt att jag hör det, hon prasslar med godispåse och tänder lampan titt som tätt.

Men nu är jag här iaf.
Har inga förhoppningar över huvudtaget, det ska gudarna veta, men en liten gnutta. 😛

To be continued

4 thoughts on “Dagens sjukvård

  1. ja jösses att dom ens kan neka en…och specielt om dom gör det pga EDS-diagnosen…det är ju fördjävligt… det finns ju faktiskt hjälp/sympotom lindring att ge även kroniskt sjuka och man borde ju ta reda på VAD som tillstött iaf innan man avfärdar allt… det var ju nästan tur i orturen att kisseriet strejkade för det var uppenbart nåt dom kände att dom kunde hantera…även om jag inte önskar dej dem besvären!! Kundevår gemensamma vän i norrs läkare vara tilll nån nytta, dom har ju jobbat med EDSryggar??? Kanske du kan få din kiropraktor på ”hembesök” till avdelningen?? Ja vännen lycka till nu och hoppas verkligen denna sjukhus inläggning ger dej nåt! Kämpa på!

  2. Håller tummarna för dig vännen! ❤

    Var själv inne på akuten idag pga smärtor och blev nekad hjälp… "Kom åter imorgon för då är det vardag". Öhh, det är NU jag behöver hjälp! Men nähä. Svensk sjukvård är sorgligt dålig i många lägen.

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

