Byråkrati


Jag hatar det ordet!
Det har gett mig så otroligt mycket problem i livet att jag knappt vill höra ordet igen!

Nu senast har det handlat om delegering. Personalen måste ha delegering på allt för att få utföra det och i min kommun är all delegering individuell.
Därför får de inte byta mina morfinplåster eller röra min kateter. Nu tar allt sådant tid att ordna och under tiden får de inte göra det.
Alltså får jag fixa det själv på något sätt.
Nu var det ju så att jag behöver hjälp av en anledning. Jag klarar det inte själv!
Nu har det ordnat sig med just detta, men nu kom ännu ett problem…
Jag klarar inte att tömma påsen. Den är trög att både öppna och stänga och är det fullt klarar jag inte av att hålla i den.
Då får inte personalen komma hit och tömma när det behövs!
Nej, det är en extra uppgift som måste gå via min handläggare. Som jag försökt få tag på sedan i tisdags utan resultat. Lämnat meddelanden utan att hon hört av sig.

Så nu får jag sitta med överfull påse till någon i familjen kommer hem, som jag absolut vill hålla utanför min skötsel!
För det första får jag inte sitta med full påse eftersom jag måste avlasta blåsan helt för att inte få mer permanenta skador. Sedan vill jag inte att min 15 åriga dotter ska behöva hjälpa mig med detta och det är hon som är först hem…..

Jag bara gråter. Jag som aldrig gråter. Men nu är jag riktigt trött på detta..
Tänk om det blir skador för livet pga detta strul?

Suck. Det är en himla tur att jag har en underbar och stöttande familj och vänner som stöttar och hjälper, annars vet jag inte vad jag skulle gjort.

Det är en stor omställning att plötsligt inte klara av något man gör utan att tänka i normala fall.
Att inte kunna kissa och inte veta varför är tungt.
Hör det till min EDS? Hör det ihop med mina problem med rygg och bäcken?
Kommer någon att bry sig om att ta reda på det?

Med min erfarenhet med vården har jag tyvärr ingen större tro på det.

Och vem går det ut över i slutänden?

Jo, mig, och ingen annan…

Ibland känner man sig väldigt liten i kampen för bra vård när man har en kronisk, progressiv sjukdom….

Att sedan också ligga på en smärtnivå som är högre än någonsin gör både kropp och själ sliten….

Ta hand om er och fånga dagen, det ska jag försöka göra.  🙂

2 thoughts on “Byråkrati

  1. Men alltså? Hur jävla svårt är det att delegera? Inte alls. Man går igenom arbetsmomentet med den som ska ha delegeringen och sen skriver man på ett papper. Brukar ta i runda slängar, en kvart sisådär… Anmäl till patientnämnden (om du orkar), det är ju för jävligt!
    Hoppas du får en alldeles underbar fredag och att resten av helgen blir ännu mer underbar!

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

