Plugga


Ja det får man göra hela tiden när man har en ovanlig diagnos och kunskapen inom läkarkåren är lika med noll.

Nu läste jag på om problem med urinen och den förmågan. Om det beror på min defekta bindväv eller något annat. Eller kanske både ock.

Det var mycket att läsa och en hel del det kan bero på.
Min gissning är att det är ett neurogent problem och att det har med min rygg eller mitt bäcken att göra.
Det är inte så vanligt men inte heller ovanligt.
Det är vanligt bland patienter med ryggmärgsskador och MS.
För mig ligger det inte långt borta att det har att göra med min rygg och mitt bäcken att göra då.
Det går många nerver där.

Alltså är det ”tjall på linjen” mellan hjärnan och urinblåsan.

Jo… Hoppas jag får hjälp snart. Då kanske det finns en chans att kunna bli bra eller åtminstone bättre.

För det här med kateter är svårt att acceptera.
Jag är fortfarande i chock.

Sedan att mina händer fungerar så dåligt att jag inte kan sköta den själv med tömning och så, gör inte saken bättre.

Nu väntar jag på nattpersonalen som kommer vid halv elva. Sedan kanske jag kan somna vid två. Om jag har tur.

Samma visa varje natt.

2 thoughts on “Plugga

  1. Är ett jättekomplext område eftersom själva urineringsförmågan är komplex med många olika samverkande faktorer. Har lite länkar på bloggen ifall du missat dem, bl a State of The Art. För många löser det sig ju igen efter några veckors vila men det beror ju på HUR mycket uttöjd blåsan blivit, hur länge, hur många gånger osv. Fick höra precis i början av min blåshistoria att är det under 1000 ml finns det rätt stort hopp… Och efter några månader kunde vi ju få det att fungera åtminstone lite till nästa överbelastning som helt enkelt blev alldeles för mycket.

    I mina papper står det oftast neurogen blåsrubbning eller neuromuskelär blåsrubbning. Jätteluddigt begrepp men betyder väl helt enkelt att någonstans längs vägen har det blivit tokigt med nerverna. sen har jag ju aldrig egentligen haft normal blåsfunktion, inte ens som barn, har vi kunnat konstatera såhär i efterhand…

    Hoppas att det löser sig för dig!
    Kramar i massor

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

