Långt mellan inläggen…


Ja, jag ber om ursäkt för det, men orken är nere på noll. Eller på minus vissa dagar.
Det är tre dagar kvar till min operation och jag börjar bli lite nervös. Fortfarande inte för sövning eller själva ingreppet, utan för allt som blir efter. Tre månader med gips över armbågen kommer minst sagt bli svårt. Jag har, som jag berättat, en helt stelopererad vänster hand som inte är till så mycket nytta. Jag kan greppa en mugg och dricka, men inte mycket mer.
Jag har vant mig vid den förmågan jag har i den, men har ju varit extremt beroende av min högra hand, som har rasat i snabb takt. Artros gör ont. Jätteont faktiskt. Det ska bli väldigt skönt att slippa den smärtan, även om jag vet att jag kommer att ha mycket ont efter operation.
De kommer ju också ta ben ifrån min vänstra höftkam, som de har gjort tre ggr förut, så jag är smärtsamt medveten om hur ont det kommer att göra. Eller, de har tagit två ggr från höger sida och en från vänster, så nu blir det en gång till från vänster.

Sitter och funderar över hur det kommer att bli med två stela handleder, men har svårt att tänka mig in i det.
Jag tittade på en dokumentär om neurosedynbarnen som föddes på 60 talet, vilket gjorde mig väldigt ödmjuk. De föddes ju utan både armar och ben och har hittat vägar för att klara sin vardag. Då kan jag också!
Felet för mig är ju att jag inte är bra i mina andra leder, vilket gör det lite svårt. När man tillägger en led på mig, så blir snart nästa led sämre. Vilket kommer bli resten av handleden i första hand, sedan armbågen och axeln. Vilket har satt fart i min vänstra arm redan.

Mina problem med urinvägarna och blåsan är inte bättre tyvärr, snarare tvärtom. Jag har börjat få helt galna kramper, vilka gör otroligt ont och skadar mig. Jag blöder både inuti och utanpå och det skrämmer mig rejält…
Läkarna står frågande och utan någon lösning, vilket inte känns okej. Jag förstår att de inte kan vara experter på EDS, men då kan man kanske ta reda på lite fakta, när man får en patient med den sjukdomen. Tur att jag kan mycket själv, annars skulle de göra saker som skulle kunna skada mig för livet.

Någon ork har jag inte som sagt, och jag äter en dunderkur med penicillin mot en varhärd i käkbenet också, vilket slår ut magen. Allt på en gång… Varför inte?

Jag orkar inte prata med någon. Jag orkar inte umgås. Jag orkar inte något alls, mer än att ligga på soffan. Tråkigt….

Jag hoppas verkligen att operationen går bra och att den extra hjälp jag måste ha hemma fungerar som jag blivit lovad.
Ja. Det är lite mycket nu kan man säga. Men jag gör mitt bästa för att hålla humöret uppe, så det blir nog bra till slut.

Det kommer bli ett uppehåll i inläggen här efter operationen. Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva än, med bara min stela hand, men jag hittar nog en lösning. Det får bli väldigt korta inlägg skulle jag tro.

Ha en fin måndag nu, och ta hand om varandra, så hörs vi snart igen. 🙂

5 thoughts on “Långt mellan inläggen…

  1. Men herregud! Räcker det inte med skräp och skit för din del nu?! Du har ju liksom fått alldeles för mycket, någon har fuckat upp rejält när det gäller dosering av skit…
    Jag håller en tumme för dig å kniper med tårna för att allt ska gå bra! Har bara en tumme att hålla nämligen, har inflammation i en sena i den andra tummen tyvärr.
    Många många lyckönskningar och försiktiga kramar!

  2. oj oj gumman, inte undra på att energin är på minus när man tänker tillbaka hur du f¨tt kämpa med allt, och mkt som ännu inte löst sej och så nu då en stor omvälvande livsförändrande operaation framför dej…vore konstigt om du var glad pigg och på topp…

    Hoppas verkligen du får hjälp med anpassningar fr att få ett drägligt liv trots två stela handleder…och att blåsan skulle kunna återhämta sej!

    Stor kram och du mfår väl diktera till din hjälpreda…tills du fått en röststyrd dator!!!

    Kramar i parti och minut!

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

