Filar


Sitter och filar på ett inlägg om mitt besök i  Strängnäs men bara måste skriva lite snabbt om ett annat ämne.

Detta med positiva tankar och en positiv inställning.
Negativa tankar är ett gift. Det skapar ringar på vattnet som bara ger problem.
Att utgå ifrån att allt ska gå åt helvete kan bara ge ett resultat. Och det är inte att det kommer gå bra kan jag lova.
Om man går in i ett skede i livet med inställningen att detta är svårt och kommer aldrig att gå, då kommer det i alla fall inte gå bra.

Att sitta och tänka att allt som sker i kroppen har med EDS att göra som exempel.
Visst, EDS ger multipla symtom och problem, men vi kan även få problem som vem som helst kan få!

Att berätta för familjen om sjukdomen man har och som är ärftlig och utgå ifrån att man får skit för det är ett annat exempel.
Då kan man nog tolka kommentarer från familjen både snett och vint.

Sedan dessa forum som finns på nätet alltså.
Det är både bra och dåligt att de finns för jag ser att det mer och mer blir att alla jämför sig med varandra.
Men oj jag har det också så där, det är nog bäst att jag söker läkare som den personen. Den fick ju hjälp.  Eller tvärtom.
Oj, jag har också det där och personen blev bättre efter ett tag. Då struntar jag i att söka för det.
Livsfarligt.

Att lyssna på sin kropp är otroligt viktigt. Att inte utgå ifrån att alla blir rullstolsburna vid 40 bara för att en del blir det en annan grej.
Att inte tro att det som hjälpt eller stjälpt någon annan automatisk kan appliceras på en själv en tredje.

Vet inte vad jag vill med detta inlägg riktigt.
Men jag vill så gärna att fler än jag ska komma till den insikten att man har makten att göra val i livet.
Sjukdomen i sig kan man inte bestämma över, men man kan bestämma över hur man ska reagera på allt den ställer till med.
Man kan inte bestämma över hur andra behandlar en, men man kan bestämma hur man själv reagerar på det.
Det man inte kan påverka är det ingen idé att lägga en massa energi på.
Lägg energin på att välja hur ni reagerar på yttre stimuli och bestäm er för att reagera på ett sätt som är bra för er!
Mår ni bra i själen gör också omgivningen det. Familjen. Vänner. Arbetskamrater.

Carpe diem. (Det jag skriver låter kanske pretentiöst, men jag mår f@n så mycket bättre sedan jag började tänka så här. Take it or leave it)

Ha en fin dag.

12 thoughts on “Filar

  1. Måste bara älska det här inlägget och hålla med till 100% Har man rätt tänk så blir livet så otroligt mycket enklare. Att man trillar ner i gnällträsket ibland är oundvikligt men nu har man bara ett liv (vad jag vet) och då får man ta vara på det.
    Kram ❤

      • Rätt tänkt! Det är bara så svårt att på riktigt få alla bitar att falla på plats. En del tycks inte vilja och blir sin förbannade sjukdom och tror att nagletrång är eds och en kluven hårtopp likaså och så är de nöjda när de får medhåll. Går vidare till nästa grej och nästan.

        Vi har ett syndrom med många likheter men samtidigt olikheter. Vissa kommer alltid ha det värre eller kanske till och med dagen innan haft så ont att en kroppsdel ”gick av” trots att de dagen efter storstädar eller gör något annat som många inte ens kan drömma om.
        För mig rimmar det illa och det är som att de inte begriper skillnaden på när det verkligen inte går och vad jätteont betyder. Med risk för att bli hatad nu men man ligger inte på 9 på VAS och samtidigt storhandlar eller mockar hästskit. Vid 10 hoppar man ut genom fönstret eller tar fram yxan eller lägger in sig på psyket för att det inte går att stå ut. Självkännedomen är många gånger usel liksom kunskapen om sin egen kropp.

        Jag förstår varför men önskar sådana här inägg får folk att tänka till! Det är ju för att hjälpa och egentligen den enda vägen som är hållbar på väg.

        Tävlandet (omedvetet?) ser man nog igenom ganska snart och jag mår sämre av det. Vill inte dras ner och inte uppleva att mina största problem jämförs med en liten sena som knäpper till. Det är inte samma sak men det är som att en de inget heller vill än att vara värst. Sorgligt att människor blivit så sargade och illa behandlade att vargen kommer syndromet blir så tydligt.

        Man måste se det och förstå för att kunna förändra sitt tänk och det går inte över en natt. Så hade inte vi suttit här och bloggat om snarlika saker. Tänk om folk kunde känna äkta tacksamhet för att de i alla fall inte har båda händerna stelopererade och dessutom se det som något bra som löser allt..

        Oj, jag mal på. Någon kommer bli irriterad men jag tar det. Jag har testat båda sidorna och det är ingen tvekan om vilken som är bäst.

        Nu slutande hjärnan att fungera så sätter stopp. Får läsa imorgon ingen vad jag skrev. Händer att jag tappar tråden ibland;)

        Var och en har nog med sitt men låt andra ha var sitt för det är ingen tävlig. Man får inget pris och sympatierna får man ändå.

        Stor kram
        zzzznark

  2. Var tvungen att se efter vad tusan jag skrev. Skriver man när man varit riktigt trött är det som att ha sagt något till någon under en redig fylla. Minnet blir luddigt.
    Ibland blir jag FÖR ärlig när jag är trött .Orkar inte med ”krusidullerna” och att linda in alla ord i bomull. Vart inte så farligt ändå ser jag.
    Måste bara tillägga att jag inte försöker förminska någon annans problem. Jag vet inte vad andra upplevt eller upplever och jag syftar inte på någon specifik utan generaliserar och exemplifierar.

    Så bra att vi kompletterar varandra. Du tänker och jag skriver 😉 Nä, tyckte du fick till det väldigt bra själv.

    Kram ❤

  3. Låg och filade på vad jag skulle skriva i går natt när jag inte kunde somna. Jag läser alltid vad ni/du skriver här .Tycker det är bra skrivet . Jag har ingen diagnos och tror själv inte jag har Eds .Man har sagt till mig att jag har överrörliga händer och fötter och kanske nåt reumatiskt . Så kanske ligger det mer åt det hypermobila hållet . Men Jag tycker Anna är en sån kämpe och jag inspireras av hennes kämparglöd . Har själv varit nära att ge upp många gånger .Men sedan jag hittade hit har jag mått bättre. Kanske inte i kroppen men i knoppen . Tack för ordet . Vi hörs Roger

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

