Avundssjuk


Ja. Ibland blir jag det. Jag erkänner.

Dessa personer med EDS som fortfarande kan gå, även om det inte är så bra, men ändå får Panthera rullstol och äkta Permobil från sitt landsting/kommun. Och då menar jag MÄRKET Permobil. Det dyraste och bästa man kan ha.

Känns inte bra alls, denna avundsjuka.

Men vissa dagar vill jag också kunna gå. Kunna gå rent fysiskt.
Jag vill ha den förmågan liksom.
Och ändå kunna få hjälpmedel ifrån min kommun.

Nej. Här är det inte så, utan tvärtom.
Här får man inte ha två eldrivna hjälpmedel. Punkt.
Även om de har två totalt olika funktioner.
Man får inte. FÅR inte!

Och nej. Jag missunnar ingen det de får.
Jag är arg på att inte samma regler gäller för hela landet.
Hoppas ni förstår det.
Jag önskar bara att vi funktionshindrade kunde få den hjälp som vi har rätt till enligt EU.
För här har faktiskt EU väldigt klara regler.

Vi som har funktionshinder har samma rätt som alla andra att fungera i vardagen.

Synd bara att det inte är så. Alls.

En reflektion så här en söndagkväll.

7 thoughts on “Avundssjuk

  1. förstår känslan, det är ju så sjukt att rätten till vård och hjälpmedel skiljer inom landet, vansinnigt! det finns så mkt fina regler och paragrafer som allt å alla sen bara skiter i för ”det finns inga pengar”…läs de prioriterar som arslen…

    OM man orkar och vågar överklaga och överklga så kanske man kan få rätt efter nåt år…men var ska den kraften tas i från och orkarman med avslag på avslag rent mentalt…

    Kram till dej! du kämpar på i motvind, det ska du ha en eloge för!

  2. Ja det är ruttet. Kan inte göra något annat än att hålla med. Här i Stockholm utreder de inte EDS längre på många ställen eftersom det inte finns något bot. Till sist fick jag en remiss till klinisk genetik på Karolinska. Får se om de ens tar emot den för det är tydligen stopp för utredningar sen ett år tillbaka :s Nej samma regler i hela landet när det gäller hjälpmedel och utredning. ❤

    • Helt galet! Vadå inte utreda för att det inte finns någon bot? Herregud..
      Jag hoppas verkligen du får hjälp på klinisk genetik, men annars är det faktiskt meningen att VC läkarna ska ställa diagnoserna idag. Det är inte så svårt om de tar sig lite tid att läsa in sig och följer de direktiv som faktiskt finns.
      För visst betyder en diagnos mycket!
      Jag håller tummen hårt för att du får hjälp.
      Kram!! ❤

      • Tack vare kärlkirurgin fick jag remiss till Karolinska men de är sega. Det har gått en månad snart och remissen är inte ens registrerad. Fick du din diagnos av VC eller klinisk genetik? Om du fick diagnos av klinisk genetik hur lång tid tog det innan du fick komma dit från det remissen var skickad?

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

