Copingstrategier


Ja, vad har ni för strategier för att klara av smärta?

Jag har många, och de funkar olika bra olika dagar. En timma per dag brukar jag lägga mig i sängen med riktigt bra  musik i  öronen på ganska hög volym. Musik som  går snabbare än tankarna, typ. Dead by April, Linkin park, Apocalyptica, The Rasmus som några exempel. Jag älskar musik, så det är nog därför det funkar på mig. Är man inte intresserad av musik så funkar det nog dåligt. Jag kan njuta till fullo av att separera bort allt utom trummisen och höra allt han gör. Eller basisten. Eller sången. Sångaren i Linkin Park är till exempel extremt duktig. Han kan growla och screama mitt i en mening när han sjunger, och har en otroligt bra röst. Jag ryser av väbehag. 🙂

Att sitta i vårsolen, när den nu kommer, och bara stänga av skallen och njuta och lyssna på vårfåglarna är också ett sätt.

Jag är en sådan där riktig fågelnörd som sitter med kikare och glor. 🙂 Mitt största intresse är rovfåglar egentligen,  så kameran går varm när de majestätiskt seglar över här. Ett perfekt intresse att anamma när man sitter i rullstol och inte kan använda armar och händer särskilt bra. Det finns hjälpmedel som håller upp kamera och kikare som tur är.

Köra offroad är också ett utmärkt sätt att glömma smärtan ett tag, även om jag får sota för det länge efteråt. Att precisionsköra mellan stenar och  träd, åka uppför backar som man knappt tror att bilen ska klara av. Åka med bilen i en lutning så det nästan välter. Få assistenten att skrika högt och ljudligt är en bonus så klart, he he.

Att sitta vid köksbordet och spela spel med femåringen och titta noga när han tänker. Kolla vad som rör sig i den där lilla hjärnan. Kärlek. ❤

Kolla in när hundarna leker, sover, drömmer och tigger vid bordet.

Kolla när ormarna lägger sig tillsammans för första gången. Få se när G ömsar under tiden det händer.

Summa sumarum. Det gäller att leva i nuet. Att njuta till fullo av det unika och härliga som händer nu. Den här stunden. Glömma smärtan för en stund. Glömma är väl att ta i, men skuffa undan den till ett rum i skallen som man kan stänga, eller möjligtvis lämna dörren lite på glänt.

Göra saker som man vet gör ont men ger själen en massa näring.

Tja, inget ni inte visste redan antar jag, men ibland behöver man kanske påminnas lite så man inte blir bitter över allt man inte kan göra. Allt man har fått ge  upp.

Ha ha lite kloka ord så här en lördagkväll.

Ha det gott! 🙂

8 thoughts on “Copingstrategier

  1. Smärta…Precis som du säger så kan musik vara ett skönt sätt att lindra smärtan lite.Om det går.Ibland är det dock försent.Man vill bara försvinna.Skrika,fäkta bara få bort det.Men,med musiken kan jag ibland fly.Morfin,och sen musik på hög musik,eller i lurarna.Andas i takt med att morfinet börjar hjälpa.Och bara sväva i väg likt en falk på jakt.Men falken är jag.Och mitt byte är friheten.Friheten utan smärta…….Önskar dig en god natt och att du inte har allt för ont min vän.Kramar och hälsa hela din familj.Palle Olsen

  2. Det där med smärta är ett gissel. Själv äter jag gabapentin för den nervsmärta jag har och kvar är bara led och muskelsmärta men det funkar. Riktigt dåliga dagar ligger jag men de är än så länge inte så ofta det händer utan att värken är på en nivå så jag kan röra mig i alla fall. Annars kan kan kväva den med ett par citodon så man kan hantera smärtan och inte vara illamående.

    Funderade lite på varför de kom på att du hade EDS klassisk variant 2 och inte EDS-HT?

    Remiss stoppet på Karolinska är uppenbarligen hävt för de tog i alla fall emot och bedömer den. Sen får man se om man får komma dit. Det blir svårt att ställa en korrekt diagnos för jag är överrörlig i fel leder tyvärr. Tex tår, fingerleder (yttre leden), axlar osv. Drar man i tårna i sidled så kan man dra hur mycket som helst men jag kan inte lägga tån mot fotryggen. Får se vad som händer.

    Glömde berätta att vi är jämnåriga 🙂 Dina ormar e så söta ❤ Tur att du inte har spindlar för jag gillar inte ens spindlar på bild 😉 Ha en fin helg nu.

  3. Hej!, å vad roligt att ha hittat en ny eds blogg!! Tack för allt du delar med dig! jag hittade massor med intressanta lärorika saker att läsa. Ha det fint! Kram Pia (Edsmamman)

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

