Intressen och lite tankar runt det.


Är med i olika forum på både nätet och FB. En del har med EDS att göra och en del handlar om annat. Ormar, jakt, blommor, Kollodialt silver, Land Rover, offroadkörning, fyrhjulsdrivet, familjen, leva naturligt, ätbara växter i naturen mm mm.

Det säger en del om mitt intresse. Eller mina intressen. De flesta har jag fått ge upp, men flera av dem  håller jag på med eller försöker åtminstone vara med på ett annat sätt bara.

Som exempel så utbildade jag mina pudlar till viltspårshundar och det var otroligt roligt. Men, som ni  kan förstå är det svårt att följa vilt från rullstol. Inte ens från en fyrhjuling skulle det kunna gå. Om jag nu skulle kunna köra fyrhjuling, de skulle jag vilja testa 🙂

Mina ormar kan jag ju hantera men måste ha hjälp att ta ut dem från terrariet och med all skötsel. Men det gör inget när jag sitter utanför terrariet och tittar på mina vackra ormar.

Skytte och jakt är svårt, men jag ska hitta ett sätt att kunna utöva det igen. Det bara SKA jag!!!

Plocka svamp är något jag brinner för. Har lärt mig en ny art varje år som jag blivit säker på, så vi har ätit många fler än bara kantareller kan jag lova. 🙂
Jag ska försöka hitta ett sätt att komma lite längre ut i skogen än jag gör nu, så jag får se lite svamp där de växer igen.

Handarbete. Ja det är en historia för sig. Att använda händerna i det skick som mina är, stelopererade åt alla håll, är inte det lättaste. Kan jag sticka eller virka två minuter får jag vara glad. Men då är jag glad för de minutrarna liksom. 🙂

Laga mat är något jag får göra via ombud liksom. Min assistent gör det jag säger och jag är glad om jag kan röra lite och krydda lite, om det inte är kvarnkrydda, för de kan jag inte.

Plugga på olika saker jag är intresserad av försöker jag göra, men det är så himla svårt. Hjärnan vill inte vara med riktigt, det fastnar inte och ögonen har svårt att läsa för länge. Det slutar med att jag hoppar över rader och totalt förlorar konceptet. Just nu försöker jag lära mig majsormens genetik, som helt skiljer sig från däggdjur. Himla spännande men jädrar vilken tid det tar för min hjärna att koppla. Frustrerande.

Jag försöker så gott jag kan att inte bli bitter över allt jag har fått försaka och allt jag inte kan göra, och jag tycker jag har kommit långt i det arbetet. Jag är glad över det lilla jag kan gör trots allt och försöker hitta nya vägar att kunna göra saker eller hitta något helt nytt att göra.

Nu orkar jag inte tänka mer, men det är några av mina intressen och mitt sätt att försöka utöva dem. Jag skriver mera vid ett senare tillfälle för jag har många intressen och många olika sätt att försöka få utöva dem. 🙂

Ha en fin söndagskväll! 🙂

 

3 thoughts on “Intressen och lite tankar runt det.

  1. Det är alltid jobbigt att anpassa sig men samtidigt finner man nya lösningar beroende på hur modig man själv är och om man får hjälp med det. ❤

    Min remiss är godkänd och jag får en tid i maj beräknade de på klinisk genetik. Operationen gick bra men jag saknar den volara plattan (brosk) som ska finnas där. Därför sjunker mina knogar. Man gav stadga genom att fästa en sena som stöd. Man brukar inte kunna översträcka en fingerled efter operation men efter ca 20 sträck och böj så lyckades jag med det också. Fick en specialgjuten skena så jag inte översträcker leden. Så kan det gå haha!

Lämna gärna ett avtryck. Tack!! :)

